ArtykułyMarketingRozwój osobistySprzedaż

Co powinien uczynić przedstawiciel handlowy w pierwszym miesiącu nowego roku?

By 17 grudnia 2014 No Comments

 

Ostatni kwartał 2014 dobiega końca więc zamykamy ten rozdział (mam na myśli Twój plan sprzedażowy) i pora pomyśleć o nowych celach.

Nie wiem Jak Ty, ale końcówka roku to dla mnie istne szaleństwo. Ostatnie dni dały mi ostro w kość, bo chciałem za wszelką cenę domknąć swój budżet. Zapewne Twój szef się dopomina o Twój plan. Jeśli nie, to zrobi to niebawem. Swoją drogą, to mam nadzieję, że Ci się udało. Wkrótce  Nowy Rok i warto pomyśleć co dalej. Pewnie czujesz, że znowu jesteś w punkcie wyjścia po długim maratonie.

Przerwa świąteczna jest dobrą okazją aby zrobić dobry plan na przyszłość.

Poniżej przedstawiam kilka pomysłów, dzięki którym nabierzesz na nowo ducha walki.

 

  1. Podsumuj rok 2014.

Zrób przegląd Twoich dokonań. Jaki miałeś plan? W jakim procencie został on zrealizowany? Jakie miałeś sukcesy? Co się wydarzyło? Jakich kluczowych klientów pozyskałeś? Wyślij maila do swoich klientów z podziękowaniem. Życzenia  świąteczne są dobrym momentem. Ja do mailingu używam bezpłatnego programu „mailchimp”.

  1. Wyznacz sobie cel na rok 2015.

Pamiętaj, aby cel był ambitny i realny. Najlepiej cel roczny rozbić na cztery kwartały. Weź pod uwagę sezonowość (jeśli takowa jest) w twojej branży.

  1. Zaplanuj aktywności (jakimi produktami, usługami zamierzasz osiągnąć nowy cel?)

Ja w tym celu sporządzam tabelkę.

Q1 Q2 Q3 Q4
SUMA
Produkt A
Produkt B
Usługa A
SUMA Roczna:

 

  1. Zrób porządki w swoim lejku sprzedaży.

Przyjrzyj się swoim ofertom. Czy jest coś niezrealizowane? Czy są jacyś porzuceni klienci? Jeśli tak, to przypomnij się na początku miesiąca. Zrób porządek w swoim CRM (ja używam bezpłatny program ZOHO CRM). Pousuwaj nieaktywnych klientów.

  1. Przeanalizuj dotychczasowych klientów.

 

Przyglądnij się wszystkim transakcjom z danego roku. Zastanów się, którzy klienci przynieśli ci największy obrót, zysk. Których klientów powinienem odpuścić. Którym klientom mogę zaoferować nowe produkty?

  1. Sporządź plan.

W tym miejscu należy trochę pomyśleć i rozpisać dokładnie swoich klientów. Określ target (np. klient A, to klient z dużym potencjałem, a C z małym). Dodatkowo cyfrą możesz określić możliwości, np. A1, to klient, który powyżej 70 % korzysta z Twoich usług, a A3, to nowy albo kupujący sporadycznie.

Dla każdego klienta zaplanuj działania, którymi zamierzasz podnieść albo utrzymać sprzedaż. W ten sposób będziesz wiedział o jakie zasoby finansowe poprosisz swojego szefa.

  1. Spotkaj się ze swoim szefem i przedstaw mu swój plan.

Najlepiej zrób to zaraz po Sylwestrze.  Jeśli przedstawisz swojemu przełożonemu plan sporządzony zgodnie z wytycznymi z punktu 6, to gwarantuję Ci, że zrobisz na nim duże wrażenie. (tylko najlepsze firmy na rynku pracują w ten sposób).

  1. Zaplanuj działania w mediach społecznościowych.

W dzisiejszych czasach Social marketing robi ogromną furorę. Większość osób korzysta z portali społecznościowych i również Twoi klienci tam są.  Angażuj się wydarzenia, komentuj, bierz udział w dyskusjach grupowych. Facebook daje możliwość tworzenia list o określonych profilach. Wykorzystaj to narzędzie. Śledź blogi tematyczne z twojej branży, a by być na bieżąco. Zaplanuj serię mailingów, np. raz na kwartał, do swoich stałych oraz potencjalnych klientów. O programie do mailingu pisałem wyżej.

  1. Świętuj swoje dokonania.

Jeśli masz oczywiście budżet :). Nagradzaj się za swoje dokonania. Pójdź do restauracji,  wyjedź na weekend, pójdź do SPA, na masaż itp.

 

Jeśli masz jakieś pytania, to pozostaw swój komentarz.

Obserwuj moje wpisy na Bloglovin

Przeczytaj podobne